onze Kever Cabrio

alle vlaggen

. ..

.

Het was in de zomer van 1975, zojuist terug van vakantie naar Spanje met onze VW 1302 Ritter, dat we er aan dachten om een  VW 1303 met 2 liter Oettinger motor te bestellen. Het bleek echter dat de productie van de VW 1303 gestopt was en men fabriceerde alleen nog het VW 1200 model en de VW 1303 Cabrio.

Na enige twijfel besloten we om de meerprijs van de Oettinger motor te besteden aan het  Cabrio model (een eventuele Oettinger motor kon eventueel nog volgen). Het was december 1975 dat de Cabrio geleverd, niet de mooiste maand om een open wagen in ontvangst te nemen, maar toch gebeurde de eerste rit met het dak omlaag!

Er volgde een zeer warme zomer van ’76, toeren en toeren en wat is er mooier om met alleen maar zon een historisch autoland als Engeland te ontdekken.

Na verschillende reizen naar onder andere Italië en Spanje kwam er de behoefte om met soortgenoten dit plezier te delen en zo groeide in 1982 de plannen om een Club op te richten en in januari 1983 werd de Kever Cabriolet Club België opgericht. 

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Ik was niet de enige met het idee “samen rijden is plezanter”, want begin jaren ’90 had de Club bijna 500 leden. Mooie reizen werden gedaan, naar de Kever Cabrio zusterclubs in Engeland,  Zwitserland en Nederland. Het Volkswagen mekka, Wolfsburg, maar ook de Karmann fabrieken in Osnabrück werden regelmatig bezocht. De reis naar de Champagne streek, in volle zomer,  met 80 VW Cabriolets was er zeker eentje om nooit te vergeten.   ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 

3 oktober 2000 was het 25 jaar geleden dat de zilveren Cabrio de fabriek in Osnabrück had verlaten, voor die gelegenheid maakte ik de reis met de Cabrio terug naar “het moederhuis” en kon de wagen zelfs plaatsen op de eindcontroleplaats in de fabriek. ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

In 2001 bestond de fabriek Karmann 100 jaar, de club maakte een reis door Duitsland met o.a een bezoek aan de VW fabrieken en AutoStadt in Wolfsburg en als afsluiting en hoogtepunt de festiviteiten in Osnabrück, waar er de gelegenheid was om namens de club aan Wilhelm Karmann jr. een passend geschenk aan te bieden.  Zie ook dit artikel over de Karmann fabrieken  _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Dat de Kever Cabrio een een geliefde wagen is, bleek wel uit het groot aantal aanvragen voor promotie- en filmopnames, zo werd mijn cabriolet gebruikt voor de trailer en begingeneriek van de Droomfabriek, tijdens opnames voor een BRT weekendfilm bij het station van Herne zorgde de brandweer voor een flinke stortbui en voor de Memorial Van Damme kreeg ik zowaar de wereldrecordhouder verspringen Mike Powell in mijn cabrio. ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Ondertussen was er een nieuw virus in ons leven binnengeslopen, de VW California, dit leidde er toe dat ik 2004 afscheid nam als voorzitter van de Kever Cabriolet Club België, maar gelukkig niet van mijn Kever Cabrio!

NUTTIGE EN PLEZANTE INFORMATIE VINDT U IN Kever Cabrio Info

© wimkoelman.wordpress.com 2011-2015 All Rights Reserved