vragen en oplossingen over het dak van de VW T5 California

T5 Silhouette ervaringen

 Heeft u ook vragen of antwoorden/oplossingen i.v.m. het gebruik van het dak?

Gebruik dan het  reactieformulier:

reactie

ONDERWERP – VRAAG:

 MOGELIJK ANTWOORD – OPLOSSING

Tijdens ons verlof hadden wij problemen met scheefzakkend dak, lees meer Reactie met gelijkaardige ervaring, lees meer. Ervaring en tip hierover van Marten ontvangen, lees meer.
Wie is de leverancier van de hydraulische pompen? Dat is de in Oldenzaal (NL) gevestigde firma Power Packer: zie link
Ik heb een klein gaatje in mijn daktentdoek, wat gaat mij een nieuwe kosten en zijn er andere oplossingen? Een nieuw daktentdoek zou tegen de €500,- kosten, als de beschadiging niet groter is dan 3 cm kan je deze ook repareren met Seam Grip
Wat zijn de richtlijnen om het dak te openen en te sluiten en zijn er tips om te voorkomen dat het daktentdoek tussen de achterste scharnieren komt? Altijd bedienen met draaiende motor. Bij het sluiten, twee portieren open, tegenover elkaar. Voorkom dat wind recht op een portier staat. Hefdak komt bij sluiten eerst klein stukje naar beneden: check dan ook de matrasdelen. Daarna verder sluiten. Ter aanvulling van de fabriekshandleiding en het VW filmpje in deze link is het aan te raden op ongeveer 30 cm opening (voorzijde) nog een keer te stoppen en rondom een controle uit te voeren of het dakdoek  en de baleinen naar binnen geplooid zijn. Bijkomende tip van Camper Centrum Amersfoort: tijdens het neerlaten van het dak, de ritsen van zijdelingse dakvensters half geopend laten
Ik wil het tentdoek van het dak vervangen, kan iemand mij zeggen hoe je het tentdoek kan los maken uit het aluminium profiel aan de onderzijde? Op deze vraag zijn een aantal reacties binnengekomen die samengevat zijn in deze beschrijving  van demontage en montage van het dakdoek. Advies: niet aan beginnen zonder ervaring!
We hebben de camper nu ongeveer 6 jaar en denken dat het verstandig is om de geleiders waar het dak mee omhoog gaat op nieuw te smeren. Maar met wat  haal ik het oude vet mee weg en met welk vet kan ik de gelijders opnieuw in smeren? Mijn VW dealer geeft het volgende advies over het reinigen en smeren van de dakgeleiders: antwoord dealer
Wie heeft er ervaring met dakdragers en specifiek om een kajak mee te nemen?_ Wij hebben in Amersfoort Volkswagen dakdragers gekocht speciaal voor de T5 California (maar zou ook van Thule kunnen zijn, er zit een klever op met LOGO City-Crash). De 2 kajaks binden we, met goed resultaat, zonder hulpstukken met een spanriem vast op deze dragers.
Ik heb een T5 california uit 2010 met 30.000 kilometer op de teller en een klacht over roest. Het voorste deel (aan de voorkant van het hefdak boven de voorruit) begint op een aantal plaatsen te roesten. Mijn bus is geïmporteerd uit Duitsland en de Nederlandse importeur  PON heeft daarom niet veel haast om mijn klacht in behandeling te nemen. Heeft iemand ervaring met de afhandeling van deze klacht? Mijn T5 California is ook geimporteerd, bij mij kwam de lak van de aluminium spoiler los,dit viel nog in de garantieperiode. VW Campercentrum in  Amersfoort heeft dit uitstekend afgehandeld, goede zaak. Een andere reactie in deze link. Een officiële reactie hierover van het Volkswagen Campercentrum in Amersfoort. Op het Nederlandse T5 Forum is hierover inmiddels ook een levendige discussie gestart, te volgen in deze link. Volgens artikel in CamperVans geeft VW hier 6 jaar garantie op
Graag deel ik volgende ervaring: na een fietstocht troffen wij onze T5 California op de camping aan met het dak aan één kant 30 cm lager.
Bij controle bemerkten wij ook dat er in de goot bij de hydraulische pomp een plasje olie lag.
Met veel moeite het dak omlaag gekregen en met de bijgeleverde spanband vastgemaakt. De VW dealer wist ons te zeggen dat de hydraulische cilinder die het dak omhoog en omlaag beweegt defect is, waarschijnlijk veroorzaakt door oververhitting van de hydraulische olie in het systeem. Totale kosten voor de pompen, materiaal en werk € 1265,- Komt dit meer voor?
Het zelfde kwam vorig jaar bij onze T5 California voor tijdens onze vakantie in Italië met als gevolg veel ongemak en zware kosten. Tijdens de werkzaamheden was ik aanwezig in de werkplaats en heb een foto gemaakt van de gesprongen cilinder. Tevens heb ik nu aluminiumfolie aangebracht op de kap over de cilinder om de verhitting te verminderen. zie foto 
Wie heeft er ervaringen met een dakhoes (isolatiemuts) en welke fabrikant levert de beste? (Calicap – California Camping of andere, zie link) Ervaring met de dakhoes van Calicap lees je hier.
Tijdens het rijden gaat het rolluik waar het tentdoek van het dak onder zit open. Zijn er meer mensen dit probleem hebben en is hier een oplossing voor? Een eenvoudige oplossing:in de rand waar het rolluik inschuift stukjes van een tochtstrip voor ramen of kasten kleven. Het rolluik gaat iets moeilijker dicht maar blijft wel dicht
Bij het neerzakken van het California T5 dak, wil het dak na de pieptoon niet verder zakken. In de control unit kan ik dan opzoeken wat er aan de hand is. Het geeft een fout code 1010 aan. Dit kan gereset worden met de escape knop, zodat ik het dak weer verder automatisch kan laten zakken. Mijn vraag: Wie heeft ervaring met het zelfde probleem en wat moet ik doen om dit te laten verhelpen zodat ik niet elke keer de reset knop hoef te gebruiken. De Foutcode 1010 heeft betrekking op kortsluiting bij de massa van het dak.
Mijn California wordt nu 7 jaar. Onlangs na een hevige regenbui was het tentdoek aan de binnenkant nat. Ben ik nu toe aan een nieuw tentdoek? Kan ik dit terug waterdicht maken met een impregneermiddel of zijn er betere manieren op de markt. Het tentdoek is gemaakt van katoen en moet kunnen blijven “ademen”. Goede resultaten zijn bereikt met Grangers Fabsil Waterproofer in spuitbus van 400 ml. Te verkrijgen in deze link ofwel even googelen.
Het probleem is dat het hefdak van onze T5 niet meer geopend kan worden. Normaal gaat dit hydraulisch met de controle unit, maar deze geeft aan dat het dak al geopend is, wat dus niet het geval is. Resetten door de knop rechtsonder 5sec. ingedrukt te houden geeft geen reactie, dmv. zekering te verwijderen geprobeerd te resetten helpt ook niet. Kan het zijn dat de accu te weinig spanning geeft? Iemand bekend met dit probleem?
Als ik mijn dak omhoog doe zie ik regelmatig (vooral na een flinke regenbui) een flinke hoeveelheid water in de voorste goot , soms is ook mijn dakdoek aan de voorzijde is erg nat. Hoe komt dit? Daar in het dak openingen voorzien zijn voor dakdragers, loopt van daar een afvoer naar die voorste goot. De afvoerbuis vandaar uit kan nog al makkelijk verstopt geraken. De oplossing hiervoor in deze link 
Wij hebben een California uit 2006. De eerste lamel van het rolluik waarmee het tentdoek wordt tegen gehouden is los. Hoe kan ik dit repareren? Hiervoor kwam een tip binnen om de lamellen aan de binnenkant met duct-tape aan elkaar te verbinden.
Wij bezitten een VW California T5 die wij nieuwe gekocht hebben in 2008 bij het VW camper centrum in Amersfoort.
Na de eerste vakantie ermee viel het ons op dat er slijtage plekken in het tentdoek aan de achterzijde van het dak ontstonden.
Bij navraag bij CC Amersfoort werd ons verteld dat dat aan ons lag.
Wij sluiten het dak altijd zeer zorgvuldig, geheel conform de VW instructies en controleren elke keer aan de buitenzijde of het doek goed zit.
Inmiddels is het doek aan de achterzijde van het dak zo ernstig gesleten dat er sleufgaten van centimeters lang zijn ontstaan en het doek vervangen moet worden. Wij zijn niet de enigste met deze klacht en komen onderweg veel T5 Campers tegen met hetzelfde probleem.
We willen het doek vervangen, maar als dat op dezelfde manier wordt gemonteerd (er zit te weinig bergruimte voor het doek achter) dan zal het probleem blijven bestaan.
Heeft iemand ervaring met het vervangen van het tentdoek en is er mogelijk een oplossing voor de beknelling van het doek aan de achterzijde?_____________________

Mijn T5 camper is een omgebouwde Multivan met VW hefdak. Het plaatsen van het hefdak is blijkbaar onvakkundig gebeurd, met als gevolg dat de goot (waar de hydrauliek in ligt) lekt. Ik heb er al door verschillende bedrijven en bedrijfjes naar laten kijken, maar, of ze beginnen er niet aan, of ze hebben er wat aan gedaan, maar zonder resultaat. Bij het kamperen redden we ons met een zogenaamde busmuts. Maar de laatste tijd lekt hij ook met dak omlaag. Mijn mogelijkheden lijken uitgeput. Wat kan ik het beste doen?____________

Bij het openen dak van onze T5 California werken de pompen net niet lang genoeg om het tentdoek strak te trekken. Wat kan ik hier aan doen?

DISCLAIMER