VW Westfalia en California Story

alle vlaggen

Alleen VW Bus Campers gebouwd door Westfalia en Volkswagen zelf worden hier beschreven. (klik op foto voor modeltype-info)

Documentatie van VW campers in het verleden gebouwd door Karmann, Dehler, Devon en andere kunt u vinden onder deze link.

Foto’s van VW T1, T2 en T3 Westfalia Campers in het voormalig Westfalia Museum zijn te bekijken onder deze link.

 De sites van de  actuele VW Bus Camper bouwers kunt u bezoeken onder deze link.  

Voor de “geboorte”  van de VW Bus Camper  gaan we terug naar 1951 als een in Duitsland gelegerde Britse officier bij Westfalia een VW Transporter laat uitrusten met een uitneembare inrichting om te kamperen.

De eerste VW Transporter met Camping-Box werd in 1953 in  Amerika verkocht  met de slogan “Westfalia presents the holiday home on wheels”. Tussen 1951 en 1958 zijn er ongeveer 1.000 Camping-Boxen geproduceerd

Vanaf 1957 neemt Volkswagen de volledige ingerichte VW-Campingwagen officiëel in het gamma op. Mede door het grote succes in Amerika was in 1959 de productie van de VW-Campingwagen bij Westfalia in Rheda-Wiedenbrück al gestegen naar 10 per dag en tegen het eind van 1963 bereikte men de mijlpaal van 10.000 voertuigen.

Vooral de Amerikanen zijn dol op de Duitse kampeerbus, die inmiddels kan worden uitgerust met bijvoorbeeld een keuken, een opklapbank en een schuifdeur. Alleen al in 1967 levert Volkswagen meer dan duizend exemplaren in de VS. Van de eerste generatie Volkswagen Camper, op basis van de T1, werden er 25.000 gebouwd waarvan er 15.000 naar de Verenigde Staten gingen.

De grootste toename in productie kwam na de voorstelling in de zomer van 1967 van de Transporter T2. De tweede generatie is groter en rijdt bovendien beter door een aangepaste achteras.

Een schuifdeur is nu standaard. De luchtgekoelde boxermotor blijft achterin liggen en heeft een vermogen van maximaal 51 kW/70 pk. Ook is er voor het eerst is een automaat leverbaar. De basis meerprijs voor de Westfalia uitrusting bedraagt 1.790 Duitse mark.

De successen van de VW Campingwagen stapelden zich nu op; in 1968 werden al 100 Campers per dag bij Westfalia gebouwd en de teller stond toen al op 30.000 voertuigen gebouwd sinds 1951. Al een jaar later, in 1969, liep de 50.000ste van de band en de kaap van 100.000 bereikte men in 1971. Westfalia had toen meer als 1.000 werknemers.

In 1972 werden ongeveer 25.000 Westfalia T2’s naar Amerika uitgevoerd of veelal zelf door Amerikanen opgehaald, die er gelijk een Europareis van maakte.

Helaas kwam aan dit grote succes een einde door de oliecrisis en de zwakkere dollar in 1973, de productie werd hierdoor gehalveerd.

In 1979 was het tijd voor de VW Transporter T3. Westfalia maakte hiervoor de Joker en vanaf 1981 de Joker 3 met vast verhoogd dak.

In 1981 kon men de Joker ook bestellen met een watergekoelde dieselmotor.  Volkswagen adverteerde met de tekst: “Zuinig, stil en goedkoop: de nieuwe diesel-Transporter”.

Vooral stil, want met de magere 50 PK in de bijna 2 ton zware kampeerauto was het zeker in de bergen niet prettig rijden, gelukkig was vanaf in 1985 de turbo diesel met 70 PK ook leverbaar! In het zelfde jaar deed ook de Syncro uitvoering zijn intrede.

Na de Joker, de Club Joker en de Atlantic introduceerde  Volkswagen in 1988 de T3 California, door zijn scherpe prijs werd de productie van de VW Campers extra gestimuleerd want VW verkocht  22.000 VW T3 California’s op ruim 3 jaar tijd. 

Grote veranderingen in 1990; de Volkswagen Transporter stapt af van de motor achterin, de T3 werd opgevolgd door de T4. Veel varianten werden door Westfalia op de markt gebracht, natuurlijk met hefdak, maar ook een hoogdak- en een niet zo succesvol compactdak uitvoering.

Paradepaardje was de verlengde en verhoogde Exclusive met zelfs een ruimte voor een toilet. Leverbaar met diverse benzine- en diesel motoren met als uitschieter de 2.5 TDI met 150 PK

Tussen 2000 en 2003 was er elk jaar wel een speciale editie, zoals b.v.  de Generation, de Event als de Freestyle, deze uitvoeringen zijn nog steeds zeer gegeerd. Zou het zijn omdat dit de laatste VW Campers waren die door Westfalia*) gebouwd werden?

In totaal werden er 39.000 T4 California’s gebouwd. 

De vijfde generatie van de VW Camper  kwam in 2003 op de markt. Op basis van de Transporter T5 bouwt Volkswagen nu deze California in eigen beheer. Onder de naam Autovision heeft men een speciale fabriek ingericht in Hannover-Limmer (infosite) .

Opvallend aan de nieuwe kampeerauto is het interieur, dat qua afwerking en luxe met gemak kan tippen aan dat van een Volkswagen-personenauto. Standaard zijn twee klapstoelen die – wanneer niet gebruikt – in de achterklep kunnen worden opgeborgen.

Door het gebruik van lichte materialen zoals aluminium voor het elektrisch te openen dak en de meubelonderdelen worden het gewicht van de auto èn het brandstofverbruik verlaagd.

Tevens hebben de bovensslapers bredere slaapplaatsen met een lattenbodem voor een hoog comfort in de nieuwe VW-California, die met motoren van 102 PK tot 204 PK en  in verschillende uitrustingsvarianten als Beach en Comfortline aangeboden wordt.

De productie van de T5 California is de laatste jaren in stijgende lijn en heeft in 2011 de 6.000 stuks overschreden. Een nieuw record werdt in 2015 bereikt met in dat jaar 9.708 California’s.

Enkele anderen hoogtepunten in de VW California geschiedenis:

In april 2013 vierde Volkswagen 25 jaar en 100.000 VW California’s van het type T3, T4 en T5 (zie bericht). 

Op 25 juli 2014 werd de 50.000ste VW T5 California gebouwd (zie bericht)

T6 California Ocean S

Vanaf augustus 2015 levert VW de T6  California, die in feite een verbeterde T5 versie is (dashboard – front – lichten en enkele kleinere technische aanpassingen). Meer informatie in de VW T6 California flyer

california limmer hannovercalifornia limmer hannover 2

Sinds 2012 levert Westfalia weer VW Transporter Campers in 2 uitvoeringen: hoogdak en hefdak.

_____________________________________________________________________ 

*) Westfalia Van Conversion is tussen 1999 en 2001 volledig in handen gekomen van de Daimler Benz (Mercedes) groep. In 2007 verkocht Daimler Benz hun aandeel aan Aurelius AG. Nadat in het voorjaar van 2010 Westfalia Van Conversion tegen een faillissement aanzat, heeft in november 2010 de Franse groep van vrijetijdsvoertuigen Rapido de fabriek in Rheda-Wiedenbrück overgenomen en de naam gewijzigd in Westfalia-Mobil

© wimkoelman.wordpress.com 2011-2015 All Rights Reserved